دیتاسنتر | DATA CENTER

دیتاسنتر یا مرکز داده یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مربوط به تکنولوژی و استراتژیک هر کشوری به شمار می‌رود. در واقع یک دیتاسنتر مجموعه‌ای است از سرورها که با یک زیرساخت ارتباطی امن در کنار تجهیزات الکترونیکی دیگر جهت هدفی مشترک کنار هم کار می‌کنند. از اهداف مهم ساخت و طراحی دیتاسنتر می‌توان به نگهداری و پشتیبانی از سرویس‌های شبکه از قبیل سرویس اینترنت و اینترانت اشاره کرد.

Data Center می‌تواند توسط سرورهای قدرتمند و متعدد خود در کنار اتصالات پر سرعت اینترنت، امکان راه اندازی وب سرورها را نیز فراهم سازد. برخی از خدمات دهندگان وب با در اختیار گرفتن هر یک از سرورهای قرار گرفته در دیتاسنتر خدمات دهی متنوعی را به مشتریان خود ارائه می کنند.
دیتا سنتر با برخورداری از اتصال های مختلف اینترنت می‌تواند در صورت بروز هر مشکلی اتصال دیگری را جایگزین کرده و از به وجود آمدن هر گونه وقفه در سرویس دهی جلوگیری کند.

برق دیتاسنتر

البته یکی از مهم ترین و حیاتی ترین بخش‌ها در هنگام طراحی دیتاسنتر بخش تامین برق است؛ جریان برقی که باید بی‌وقفه و دائم برقرار باشد تا مشکل ایجاد نگردد. برای تامین برق مورد نیاز سرورها و جلوگیری از خاموش ناگهانی مرکز داده باید از سیستم‌های پشتیبان برق و یا برق اضطراری از جمله UPS استفاده کرد تا در مواقع ضروری قطع برق، جریان جایگزین گردد و مشکلی ایجاد نشود.

رک در دیتاسنتر

داخل هر دیتاسنتر شامل تعداد زیادی رک می باشد که وظیفه آن‌ها این است که سرورهای قرار گرفته در آن به صورت ثابت جایگذاری شوند. رک ها معمولا در اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند که هر کدام با توجه به سایز و میزان فضا خود، تعدادی سرور و ملحقات مربوطه را در خود جای داده اند.

PDU در دیتاسنتر

از جمله تجهیزاتی که در داخل رک قرار گرفته می‌شود تجهیزات مربوط به ساماندهی جریان برق سرورها می‌باشد که از آن با نام PDU یا Power Distribution Unit پاورماژول یاد می‌شود. پی دی یو دستگاهی است که جهت مدیریت توزیع برق از آن استفاده می شود.این دستگاه دارای یک ورودی برق می‌باشد که هر ورودی قابلیت اتصال برق ۲۲۰ واتی ۵۰Hz را دارا می باشد. 

امنیت دیتاسنتر

بخش امنیت در دیتاسنتر و پایداری آن جزو جدایی ناپذیر طراحی یک مرکز داده ایمن می باشد. این امنیت زیر سایه وجود تجهیزاتی است که شامل قرار گیری سیستم اعلام و اطفاء حریق و استفاده از سیستم های نظارت تصویر در سایت می باشد. طراحی یک دیتاسنتر با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی و رعایت موارد مختلف طراحی، یکی از سابقه دارترین بخش‌های شرکت پارس ریز پرداز می باشد.