استاندارد سازی اتاق سرور یعنی در نظر گرفتن تمام موارد پیش رو در طراحی درست و اصولی یک دیتاسنتر برای بهره وری بیشتر.
هدف مهم در اتاق سرور استاندارد ، تهیه نیازمندی ها و راهنمایی های لازم برای طراحی و نصب دیتاسنتر Data Center و اتاق سرور است.
توجه داشته باشید در ایران با توجه به حساسیت واحدهای حراست ارگان ها و سازمان ها علاوه بر این استاندارد موارد دیگری نیز می بایست مد نظر قرار گیرد.
در پی گسترش و ایجاد و تجهیز دیتاسنتر و اتاق های سرور و با توجه به نیاز به وجود معیارهای سنجش و استاندارد در زمینه نحوه ساخت و اجرا در سال ۲۰۰۵ موسسه صنایع مخابراتی با همکاری انیستیتوی استاندارد ملی امریکا تدوین یک استاندارد در زمینه دیتاسنتر و اتاق سرور را آغاز نمودند.

در استاندارد سازی اتاق سرور ، نام استانداردها برگرفته از نام دو موسسه ANSI / TIA-942) American National Industry Association)   بوده و شامل الزامات عملی در جهت بهینه سازی و بهبود دیتاسنتر و اتاق سرور که هدف آن جلوگیری از قطعی های احتمالی می باشد.
در سال ۲۰۱۰ یک شرکت خدمات مشاوره ای ساختمانی استاندارد Bicsi 002-2010 (The Building Industry Consulting Service International inc) را برای دیتاسنتر و اتاق سرور ارائه نمود که در آن مانند ANSI / TIA-742 یک سری دستورات و اقدامات را در خصوص احداث اتاق سرور ارائه نمود. هر دوی این استانداردها در نوع خود کامل بوده اما Bicsi مقداری سخت گیرتر می باشد.

 

انجمن صنعت ارتباطات (TIA) به عنوان مرجع معتبری برای توسعه و تدوین استانداردهای صنعتی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات شناخته می‌شود. این انجمن که صلاحیت آن به عنوان یکی از “سازمان‌های توسعه استانداردها” به تایید موسسه استاندارهای ملی آمریکا رسیده است، از ۱۲ کمیته مهندسی و بیش از ۵۰۰ مشارکت کننده حقیقی و حقوقی بین‌المللی تشکیل شده است که به صورتی داوطلبانه و مبتنی بر اجماع نظر، دستورالعمل‌ها و استانداردهایی را برای زیرمجموعه‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات، از جمله “مراکز داده و اتاق سرور” تدوین می‌کنند.